Reading Stations

Jag och mina elever (de går i 2:an och började med engelska i höstas) har under några lektioner arbetat fram något vi kallar för ”reading stations”. Och det är verkligen jag och eleverna, eftersom de har utvärderat efter varje lektion och på så sätt har vi förändrat och modifierat lektionerna eftersom. Men så som de ser ut nu går det till så här:

I klassrummet har vi fyra stationer. På tre av stationerna finns det en bok och på en av stationerna finns det loppor. Vi sätter en timer och eleverna är 5 minuter på varje station innan de cirkulerar. På en av stationerna finns jag. Där läser jag en lite svårare bok med varje grupp och passar även på att lyssna när de läser och frågar dem om ord i texten. Alla böcker vi använder (och texten i lopporna) har funnits med i undervisningen tidigare – det är alltså inga nya böcker. Jag vill att de ska känna att de klarar av att läsa en engelsk bok på egen hand, eller med lite hjälp tillsammans med mig.

Klicka på bilden och hör författaren läsa boken!

Poängen med att att ha stationer –  för det blir ganska surrigt i klassrummet under den här stunden – är att få alla elever att läsa/prata engelska utan rädsla. När alla pratar samtidigt är det inte lika läskigt som om en och en läser/pratar.
Dessutom får jag som lärare möjligheten att ha vägledd undervisning med alla elever, under en och samma lektion.

Böckerna vi hittills har använt är:
We`re Going on a Bear Hunt
Brown Bear, Brown Bear What Do You See?
Polar Bear, Polar Bear, What Do You See?

Lopporna har vi vikt själva och skrivit in fraser som till exempel: How are you?, What day is it today? What´s your favourite food? Jump five times!

Vilka andra läromedel jag använder förutom skönlitterära böcker och loppor?

Det här: Pick a colour!

 

2 reaktioner på ”Reading Stations

  1. Hittar ju massor av bra och roliga tips här! Tidigare i min eng.undervisning med åk 1-2 har jag använt youtube mycket med sånger och fraser. Sedan har vi läst dialoger och haft samtal med samma fraser och ord som det vi sett och sjungit. Dock har texten fått stå tillbaka. Men då kommer ju det här bra in i bilden.

Kommentera