Nyfikenhet föder engagemang

I antologin Bara för dig på lågstadiet finns det fin-fina texter att läsa tillsammans med eleverna. Några av texterna är dikter och skrivna av Lena Sjöberg. Idag läste vi och sjöng hennes dikt Fideli (jag använde mig av en trad. melodi som passade bra ihop med texten).

På morgonen stod det skrivet ”Fideli” på dagens schema. Men jag berättade ingenting mer. Redan då började flera fundera…

När musiklektionen började möttes de av orden:

Vi läste och pratade om orden. De fick associera, göra kopplingar och gissa på var dessa ord kunde finnas i för sammanhang. Jag berättade efter ett tag att Fideli är ett namn på en person. Tills slut fick eleverna gissa vem denna person var och var hen befann sig.

När de hade gissat laget runt visade jag dem första versen.

Det går elva barn i skolan
Som jag har börjat i
Min fröken heter Margot
Men kallas Fideli

Det blev förvånade och glada ögon när de insåg att Fideli var en fröken…men vad för slags fröken?

I vårt jättestora klassrum
Får man inte sitta still
Vi busar hela dagarna
Så mycket som vi vill!

Sedan visade jag vers för vers och vi sjöng den om och om igen – 40 minuter går fort när man har roligt!

(Att ge eleverna några ord eller begrepp ur en text är en rolig lektion som kan göras i alla ämnen. Läs mer om det på Anne-Marie Körlings blogg: Tre begrepp och en fras & Språkberikarlektionen)

2 reaktioner på ”Nyfikenhet föder engagemang

Kommentera