Formativ bedömning och polletten som ramlade ner!

 

Första gången jag stötte på begreppet formativ bedömning, var i en artikel i Lärarnas tidning Jag minns att jag tyckte det verkade väldigt bra, men jag förstod ändå inte vad det gick ut på, fast jag läste artikeln flera gånger…Många år senare, närmare bestämt i höstas började polletten att ramla ner. På twitter upptäckte jag bland annat Christian Lundahl och hans bok ”Bedömning för lärande” och boken ”Att följa lärande” av Dylan Wiliam.

På twitter hittade jag även till Bedömningförlärande Ett kompetensnätverk för lärare som vill lära sig mer om formativ bedömning (de finns även på fb). Där finns en idébank som man kan hämta inspiration från eller dela med sig av till andra. Jag har provat att använda en målbild under vissa lektioner som jag hittade där:

Jag har så klart gjort om den så den ska passa mina elever i 1-2:an, men jag tycker det är ett enkelt sätt att göra eleverna medvetna om de mål vi arbetar mot. Jag börjar lektionen med att gå igenom målbilden och sedan tittar vi på den igen i slutet av lektionen och pratar om vad vi har lärt oss. Man kan också om man har tid, skriva ner elevernas svar på frågan ”Vad innehöll lektionen?”. Det är ett sätt att synliggöra det vi tänker, lär och gör i skolan, skriver Anne-Marie Körling på sin blogg.

 

 

 

Kommentera