En saga att läsa, en saga att skriva!

I dagarna två har vi (jag och 1:orna) jobbat med en saga, som har engagerat både mig och eleverna – det började så här…

Jag läste ett inlägg på Fröken Hülyas blogg (tack Hülya!), som handlade om hur man kan använda sekvensbilder i undervisningen. Jag provade delar av hennes upplägg och kände genast att jag ville prova mer.

I samma veva upptäckte jag Natur och Kulturs julkalender för årskurs 1-3 och där fanns en saga som jag tyckte om. Jag hittade även en sida som kallas ”Lärarwebb” där det finns mer material till sagan att använda.

Lektion 1: Jag skrev ut sagan till eleverna men jag sa att ”ordtjuven” hade lagt alla bilder huller om buller så nu måste de hjälpa till att få dem rätt. Alla satte igång och läste och pusslade och när alla hade lagt sina bilder i rätt ordning läste vi sagan gemensamt (bilderna häftade jag sedan ihop och de används i vårt klassbibliotek).

bild

Lektion 2: Nästa dag använde vi småbilder från sagan (se Lärarwebb), för att skriva en egen saga. Först skrev vi meningar tillsammans. Jag hade klistrat upp bilderna på ett blädderblock och eleverna hjälptes åt att hitta på meningar. Slutligen fick alla egna bilder som de klistrade in i en bok (som jag hade gjort av vanliga A4-papper). De fick välja om de ville skriva av vår gemensamma saga eller hitta på en egen saga till bilderna.

Lektionen innehöll:

  • utmaning och spänning (ordtjuven hade varit i farten)
  • samarbete
  • självständig läsning
  • gemensam läsning
  • gemensam skrivning
  • självständig skrivning

Detta bildspel kräver JavaScript.

 

Kommentera