Återberätta med bilder

Barbro Westlund skriver i sin bok Att undervisa i läsförståelse vikten av att kunna följa och känna igen en struktur i berättelser. Ett sätt att öva sig på att känna igen berättelsestrukturer är att återberätta vad texten handlade om. När man ska börja med detta är det viktigt att ge eleverna stödstrukturer för att som Westlund skriver ”organisera sitt berättande”.*

På min skola har vi köpt in ett material som heter Sagoklassiker. Längst bak i varje sagobok finns en berättelsekarta (en typ av stödstruktur) med de viktigaste bilderna från sagan. Den kan eleverna använda sig av när de återberättar sagan.

Mina elever i 3:an fick igår (fredag) höstens första läxa och då fick de med sig en sagobok hem (jag valde inte, de fick blunda och dra en bok ur högen). De ska läsa sagan hemma och träna på att återberätta den. Man behöver inte träna på att återberätta för en vuxen, man kan lika gärna träna på att återberätta för lillasyster, hunden eller nallen. På fredag nästa vecka ska de återberätta den antingen för mig eller en kompis.

*Westlund, 2009, s 182

Kommentera